اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

تحلیلی بر میزان مشارکت شهرستان‌های تهران در انتخابات

با تمام شدن انتخابات مجلس تمام نگاه های جریانات معاند به سوی چرایی مشارکت پایین مردم در انتخابات دوخته شده است؛ اما آیا در حوزه‌های انتخابیه حاشیه استان تهران هم شاهد کاهش میزان مشارکت بوده‌ایم؟ در این گزارش به بررسی میزان مشارکت و تحلیل‌های پیرامون آن پرداخته‌ایم.

تحلیلی بر میزان مشارکت شهرستان‌های تهران در انتخابات

گزارش خبرگزاری فارس؛ سید مهدی حسینی: بالاخره پرونده انتخابات دوم اسفندماه هم با مشخص شدن نتایج آن بسته شد. اگر چه از سه ماه پیش کشور درگیر حوادث و تجربیات مختلفی از قبیل ناآرامی‌های اواخر آبان، ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و تشییع پیکر سردار، موشک باران پایگاه نظامیان آمریکایی از سوی ایران، اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی، اغتشاشات دی ماه و آخرین آن که مربوط به چند روز پیش و ورود ویروس کرونا بوده است اما مردم با حضور در انتخابات و دادن رأی خود به اشخاصی که منتقد وضع موجود هستند پیامی معنادار به مسؤولان اجرایی کشور دادند.

در دوران گذشته هروقت که به انتخابات نزدیک  می‌شدیم مطالبات مردمی در دوسطح کلان و جزء تعریف می‌شد که در حوزه کلان می‌توان از بیکاری، اعتیاد و سایر موارد نام برد و در حوزه جزء نیز از ترمیم آسفالت یک خیابان و جاده گرفته تا ارائه تسهیلات برای واحدهای تولیدی خرد می توان اشاره کرد.

اما در انتخابات امسال دیگر شاهد روند تکراری مطالبات نبودیم به طوری که علاوه بر عمل نکردن نماینده‌های قبلی به وعده‌های انتخاباتی خود در سطح مسؤولان کلان اجرایی کشور نیز (با یک تحلیل خوب) شاهد خستگی و شلختگی در عمل به وعده‌ها هستیم.

اگر از حوزه تهران چشم پوشی کنیم نگاهی به افراد منتخب سایر حوزه‌های انتخابیه استان تهران می‌تواند خروجی‌های جالب توجهی را به ما بدهد.

در اولین و سریع‌ترین بررسی متوجه آن می‌شویم اصولگرایان حائز اکثریت آرا شده‌اند. علاوه بر آرا قاطع جریان منتسب به اصولگرایی در استان تهران مقایسه آماری نتایج کسانی که در این دوره و مجلس دهم راهی کرسی سبز مجلس شدند نکات جالب توجهی را به ما می‌دهد.

 

در دوره یازدهم از پنج حوزه انتخابیه استان تهران، تنها در دو حوزه میزان مشارکت پایین آمده است و در سه حوزه دیگر شاهد افزایش میزان مشارکت بوده‌ایم.

تعداد آرا راه یافتگان مجلس یازدهم نسبت به مجلس دهم تنها در یک حوزه نسبت به بقیه بیشتر است و سایر حوزه‌های انتخابیه از رأی کمتری نسبت به دوره قبل برخوردار بودند.

نتیجه گیری:

آنچه از مقایسه آماری دو انتخابات از دو منظر میزان آرای راه یافتگان و مشارکت مشخص می شود آن است که اولاً می‌توان گفت مردم شهرستان‌های استان تهران با وجود نارضایتی اقتصادی و معیشتی خود در بیشتر حوزه‌ها حضوری پررنگ‌تر و حتی بیشتر از دوره قبل داشتند که معنایی واضح برای دشمنانی که چشم طمع به ناامید کردن ملت از نظام دوخته‌اند دارد.

ثانیاً اینکه نفرات اول این دوره مجلس با وجود رشد جمعیتی حوزه‌های انتخاباتی حاشیه تهران با آرا کمتری نسبت به دوره گذشته به مجلس رفته‌اند که این هم نشان دهنده نارضایتی اهالی این حوزه‌های انتخاباتی از عملکرد نمایندگان خود در دور گذشته دارد که موجب آن شده تا آرا در سبد رأی نامزدهای مختلف سرشکن شود.

بر همین وضع توصیه به نمایندگان جدید راه یافته به مجلس این است که علاوه بر تصمیم گیری در مسائل کلان کشوری در مجلس شورای اسلامی، با حفظ استمرار ارتباط خود با مردم شهرستان‌های خود به مطالبات خرد مردم حوزه انتخابیه هم توجه کنند و اینطور نباشد که مردم هر چهار سال یکبار موفق به زیارت نماینده خود بشوند!

انتهای پیام/۶۷۰۶۶/گ۲/س۳۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول